Sydafrika under 12 dagar! Vilken resa!!

20170209_122950
Sommarkläderna var framlagda på en säng och nu gällde det att prioritera vad som skulle med och vad som fick plats i resväskan! Svårt val men utrymmet i resväskan var ju avgörande för hur mycket som kunde tas med så det blev en liten hög kvar på sängen när väskorna var färdigpackade! Lördag den 28 januari startade vi vår resa – med bil till Uppsala. Där anslöt vi till goda vännerna Catarina och Bengt som vi skulle ha som ressällskap under vår Sydafrika-resa.

Taxi till Arlanda och flyg till München. Därifrån flyg till Kapstaden under en hel natt. Att sova på ett flygplan och sitta i ekonomiklass dvs trångt och mycket folk fungerar inte riktigt bra för mig. Vissa kan sova var som helst men jag har svårt att sitta stilla och sova i flera timmar. Även så här!! Men men man vilar ju både kropp och ögon och själen så det går ju an!! En egen liten TV-skärm vid sittplatsen gjorde att det gick att få tiden att försvinna!

Så framme i Kapstaden (jag hade varit här förut för 10 år sen då jag som ordförande i SWEA Costa Blanca i Spanien deltog i ett regionmöte med SWEA International i Kapstaden). Vår lokal guide norska Hilde stod och väntade och samlade ihop gruppen i ett hörn. Vi blev totalt 29 personer och några verkade känna varandra sen tidigare men annars var vi nog i stort sett okända för varandra. Mest människor i vår egen ålder men några lite yngre par fanns med. Detta var tidigt på morgonen och våra hotellrum skulle inte vara inflyttningsklara förrän på eftermiddagen så det blev sightseeing av Kapstaden i en skön luftkonditionerad buss med härlige chauffören Deon. Det var söndag och lite trafik och inte mycket folk så tidigt så det var lugnt och skönt och sommartemperatur. Underbart att se palmer och växtlighet som vi kände så väl igen från Spanien! Tyvärr lite för mycket kläder på men vi hade ju åkt från kall vinter i Sverige, så vi försökte ta av oss så mycket som möjligt!

Vi åkte förbi Hotel City Lodge där jag bodde förra gången och förbi Water Front som nu hade växt och blivit otroligt stort. Minnen kom tillbaka: En vecka innan jag reste till Kapstaden då för 10 år sen hade jag och Gunnar Mattson i Torrevieja blivit inbjudna till TV4:s tillfälliga morgonsoffa  i Alicante. TV4 var där för att sända och bevaka Volvo Ocean Race som startade i Alicante. De ville höra hur det var att bo i Spanien mm. När jag sen kom till Kapstaden visade det sig att under en av våra första dagar där skulle segelbåtarna komma till sin första hamn på sin resa  – Kapstaden. Vi svenska Sweor gick naturligtvis ner till Water Front och hamnen för att emot dem och när vi kom fram så var det en Ericson-båt som vann första etappen. Roligt! Jag mailade till producenten på TV4 och berättade för henne att nu var jag i hamnen i Kapstaden och tog emot seglarna. Hennes förvånade svar var -”inte visste jag att du var ett sånt fan”!!

Vi gjorde en rundtur med promenad i Company Gardens (anlades 1652 av Jan van Riebeck). Grönsakerna som skulle förse förbipasserande skepp med proviant odlades här. Vi gick förbi parlamentet och presidentens officiella bostad. Kapstaden är en av Sydafrikas tre huvudstäder. Vi passerade förbi Castle of Good Hope som är en av de äldsta byggnaderna i södra Afrika. Vi åkte buss upp på Signal Hill – en fantastisk utsiktsplats. Det var som sagt söndag och MÅNGA var ute på picknic och liknande så det var väldigt väldigt många bilar som stod parkerade längs den smala kurviga vägen upp för berget (vägen borde varit enkelriktad!). 20170129_095354Högst upp var det en förödande vacker utsikt och därifrån kunde den som var modig hoppa ”paraglider”. På vägen ner mötte vi ett antal andra bussar och då var det plötsligt väldigt trångt utrymme pga alla personbilar som stod på båda sidor om den smala vägen. Berget reste sig som en trygg vägg inåt men utåt var det en brant sluttning. Att sitta mot utsidan av bussen vid dessa möten var ingen ”höjdare” – men vi kom ner tack vare vår utmärkte chaufför Deon!

20170129_103117Ett besök i Bo Kaap (tidigare Malay Quarter) som ligger på sluttningen av Signal Hill. Här bor ättlingar till slavarna från Indonesien som holländarna förde in i Kapstaden. Här bor mest muslimer och det är ett av de mest fotograferade ställena i Kapstaden pga sin fantastiska färgglada hus.

Så till hotel president kapstadenvårt hotell – President – som låg lite utanför Kapstaden vid Sea Point. Bra hotell och bra hotellrum! Välkomstmiddag avslutade dagen och den ena medhavda klänningen kom till pass! Här skulle vi nu bo i 6 nätter! Trötta och mätta somnade vi i sköna sängar!